Lohtajan kikkomusiikkijuhlat

Laestadius-ooppera

Julkaistu: 17.05.2016

Kun nyt kerran tätä Laestadius-oopperaa sävellän, niin millainen on oma suhteeni lestadiolaisuuteen? Mistä suunnasta ja millä mielellä aihettani lähestyn? Onko nyt syntymässä lestadiolaisuutta puolustava vai vastustava teos?

Taiteen lähtökohta on tehdä taidetta, ei propagandaa. Työn suola on mahdollisuus työstää avoimesti aiheen eri puolia, vapaana sellaisesta tai tällaisesta plakaattimaisuudesta. Laestadius-projektin suhteen haluan mainita kaksi esikuvallista taideteosta. Joonas Kokkosen ooppera Viimeiset Kiusaukset oli minulle teini-iässä avainelämys, yksi syy ammatinvalintaan. Martti Talvela herännäisjohtajan roolissa oli vahva signaali siitä, että muusikon ammatti ei rajoitu abstraktiin porvarilliseen kaunotaiteeseen, maksukykyisten ihmisten pitkästymisen ehkäisyyn harmittomalla tavalla. Eivätkä kristinuskon ydinkysymysten työstäminen ja modernin taidemusiikin eetos sulje pois toisiaan, päin vastoin. Paljon tuoreempi taide-elämys on viime kesältä, jolloin projekti oli jo alkamassa: Pauliina Rauhalan romaani Taivaslaulu. Hankalien, sekä mieltä että ruumista hiertävien ongelmien kohtaaminen taiteen kautta voi olla vapauttavaa: taide tarjoaa teitä myötäelämiseen, ilmiöiden vivahteikkuuden, kerroksisuuden, jännitteisyyden työstämiseen. Taide tarjoaa tilaa surulle, kauneudelle, rehellisyydelle.

Kuten edellä kirjatusta voi ehkä päätellä, en itse ole minkään suunnan lestadiolainen, enkä ole koskaan ollut. Omaa uskovaisuuttani en halua sen paremmin salata kuin sillä meuhkatakaan. Jos sitä olisi pakko yhdellä sanalla luonnehtia, niin se sana olisi yleiskirkollinen. Säännöllinen osallistuminen kotiseurakuntani luterilaiseen messuun on minulle joka tapauksessa ollut vuosikymmeniä yhtä tärkeää kuin hengittäminen. Mistä johtuu kiintymiseni yleiseen, universaaliin kirkkoon? Sekä kirkossa että taiteenharjoituksessa minulle on tärkeää avoin tila, jossa kaikenlaisille perinteille, tyyleille ja luovuudelle on tilaa, keskinäisen kunnioituksen ja vieraanvaraisuuden ilmapiirissä. Isä Jumala kaiken luojana, Kristus kaiken lunastajana ja Pyhä Henki kaiken uudistajana kutsuu jokaista ainutkertaisella tavalla. Olin aluksi aika hämmentynyt Esa Ruuttusen pyynnöstä säveltää ooppera Laestadiuksesta. Nyt työn kuluessa olen vähitellen huomannut, että tämä on tärkeä mahdollisuus myös minulle itselleni: mahdollisuus työstää työni, taustani ja hengellisyyteni kannalta olennaisia kysymyksiä.

Tällaisia lähtökohtia on siis säveltämisen taustalla. Työ on hyvin aikataulussaan, musiikista on valmiina yli kolmannes, tekstistä puuttuu enää melko vähän, kokonaisuudesta alkaa olla käsitys.
  • Suomen ev.lut. kirkko - Kirkkomusiikkijuhlien tukija
  • Kokkolan seurakuntayhtym - Kirkkomusiikkijuhlien tukija
  • Lohtajan seurakunta - Kirkkomusiikkijuhlien tukija
  • Kokkolan kaupunki - Kirkkomusiikkijuhlien tukija